معرفی شرکت

شرکت تولیدی ایران تایر به شناسه ملی 10100387143 در سال 1343 به صورت سهامی خاص تأسیس شد و طی 9240 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. این شرکت در سال 1355 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. محصولات شرکت شامل انواع تایرهای SUV، رادیال، تجاری بایاس، باری - اتوبوسی بایاس، کشاورزی و راهسازی و معدنی می­‌باشد.

تولید تایرهای رادیال سیمی، تحت تکنولوژی شرکت ماتادور اسلواکی است، پتایر در سال 1401 سهمی معادل 10% از تولیدات صنعت تایر کشور را در اختیار داشت و همچنین ظرفیت اسمی شرکت در حال حاضر معادل 27,000 تن می‌­باشد. درحال حاضر پتایر جز شرکت‌های فرعی هلدینگ انرژی گستر سینا است و واحد نهائی گروه، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می‌­باشد. محل فعالیت کارخانه شرکا در کیلومتر 4 جاده مخصوص کرج واقع شده است.

سهامداران شرکت پتایر

مواد اولیه خریداری شده به نسبت سهم خود در بهای تمام شده به شرح ذیل می‌­باشد. (سهم هر قلم بر اساس ارزش ریالی خرید) حدود 40% از مواد اولیه شرکت وارداتی می­‌باشد و 60% دیگر از داخل کشور تأمین می‌­شود. مواد مستقیم مصرفی شامل کائوچو مصنوعی و طبیعی، نخ تایر، دوده، مواد شیمیایی و غیره حدود 80% از بهای تمام شده سال 1401 را تشکیل داده است. سربار تولید و حقوق دستمزد مستقیم به ترتیب 13% و 7% از سهم بهای تمام شده شرکت را دارا هستند.

مواد اولیه تشکیل دهنده تایر

نرخ فروش محصولات توسط انجمن صنفی صنعت لاستیک و با نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین ­می‌گردد. موضوع قیمت‌گذاری دستوری باعث شده تا سرعت رشد بهای تمام شده نسبت به دریافت افزایش نرخ فروش شرکت بیشتر باشد. این امر منجر به کاهش حاشیه سود پتایر شده است. رشد فروش شرکت عمدتاً ناشی از افزایش قیمت لاستیک بوده است و میزان رشد تولیدات افزایش چشمگیری نداشته است.

حاشیه سود و بهای تمام شده تولید تایر

محصولات اصلی شرکت انواع تایرهای رادیال و بایاس می­باشد نرخ فروش ماهانه محصولات در 3 سال اخیر در نمودار های زیر آورده شده است.

نرخ فروش تایر بایاس پتایر

افزایش مقدار تولید در سال 99 به واسطه بهره‌­برداری از طرح توسعه تایر‌های رادیال بوده همچنین در سال 1400 مقدار تولید شرکت به دلیل قطعی مکرر برق کاهش داشته و در سال های اخیر فروش مقداری سیر صعودی داشته است. شرکت‌های سرمایه­‌پذیر به‌تفکیک درصد سهام‌داری پتایر در شکل زیر آورده شده.

شرکت‌های زیرمجموعه پتایر


مقایسه با رقبا


رشد حاشیه سود شرکت‌ها در سال 1399 به‌علت خروج صنعت لاستیک از شمولیت قیمت‌گذاری دستوری بوده است. اما در سال 1400 مجدداً این صنعت با قیمت‌گذاری دستوری مواجه شده و شاهد کاهش حاشیه سودها در سال‌های اخیر هستیم. پکرمان بزرگترین تولید کننده لاستیک در کشور می‌­باشد. پس از آن پکویر در رتبه دوم، پیزد در رتبه سوم و پارتا، پتایر، پاسا به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار می­‌گیرند.

حاشیه سود ناخالص

ترکیب بهای تمام شده شرکت‌های تولید‌کننده تایر سواری و سنگین تقریبا به یک شکل است اما پاسا به واسطه تولید محصولات متفاوت (لاستیک دوچرخه و موتور سیکلت) دارای سهم سربار بیشتری نسبت به سایر تولیدکنندگان این صنعت است. پکرمان در رتبه نخست تولید، پیزد و پکویر به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم تولید لاستیک قرار دارند.

ترکیب بهای تمام شده تولید تایر


نرخ فروش تایرهای رادیال پتایر

سهم بازار شرکت‌های تولیدکننده بورسی بر اساس میزان فروش ریالی در سال 1401 در شکل زیر آمده (شکل سمت راست)، هم‌چنین حدود 40٪ مواد اولیه شرکت‌های پکرمان، پیزد و پکویر از خارج کشور تأمین می‌­شود علاوه‌بر‌این حدود 90% از مواد اولیه پاسا از داخل کشور تأمین می­‌شود.

سهم بازار شرکت‌های تولیدکننده تایر در بورس

پیش‌بینی سود

  • 20% افزایش نرخ گروه تایر های رادیال  
  • دلار نیما: 390,000 ریال
  • نرخ کائوچو طبیعی مالزی: 1500 دلار / تن
  • نرخ کائوچو مصنوعی: 1400 دلار / تن
  • نرخ دوده: 1282 دلار / تن

تحلیل بنیادی پتایر

توضیحات برآورد سود

با دریافت افزایش نرخ 20% در گروه تایر های رادیال در شش ماهه دوم 1402 میزان فروش شرکت از نظر ارزش ریالی افزایش خواهد یافت. و به‌تبع آن با کنترل هزینه‌ها شاهد افزایش حاشیه سود شرکت برای سال مالی 1402 خواهیم بود. 

فروش‌های شرکت عمدتاً به صورت نقدی و از طریق نمایندگان فروش صورت می­‌پذیرد. فروش به خودروسازان براساس قرارداد منعقده و به صورت اعتباری می­‌باشد و 98٪ فروش پتایر در داخل کشور است. این تایر ساز در سال 1401 اقدام به افزایش تعداد نمایندگی‌های جدید در مراکز فاقد نمایندگی و احیای نمایندگان غیرفعال نمود که این مورد باعث افزایش فروش شرکت در سال 1402 می­‌شود.

پتایر دارای طرح توسعه مربوط به جابجایی محل کارخانه از استان تهران به استان سمنان می‌­باشد که هزینه ارزی مربوط به این جابجایی معادل 46.5 میلیون یورو است که شروع آن از سال 1399 کلید خورد و تاریخ بهره‌­برداری آن در سال 1407 خواهد بود. این طرح توسعه دارای 3 فاز می­‌باشد که فاز اول آن مربوط به ایجاد ظرفیت به میزان 25 هزار تن تایر رادیال سبک در سال بوده و فاز دوم انتقال ظرفیت به میزان 15 هزار تن رادیال سواری در سال از کارخانه فعلی به کارخانه سمنان می­‌باشد. در فاز سوم شاهد ایجاد ظرفیت تولید به میزان 20 هزار تن در سال انواع تایرهای رادیال سنگین خواهیم بود. پیشرفت فیزیکی این طرح تا شهریور 1402 معادل با 39% بوده است.

با مفروضات درنظر گرفته شده در مدل پیش‌بینی سود، برای سال 1402 انتظار تحقق سود خالص 397 ریالی را به ازای هر سهم داریم، بنابراین نسبت قیمت به سود شرکت با قیمت فعلی در بازار معادل 6.8 واحد است.

تحلیل اقتصادی

صنعت تایر به عنوان یکی از حوزه‌های حیاتی در صنعت خودرو و حمل و نقل، در دنیا با چالش‌ها و فرصت‌های فراوان رو‌برو است. در ایران، با توجه به محدودیت‌های صادراتی (به دلیل کمبود عرضه تایر)، عدم تخصیص ارز کافی و قیمت گذاری دستوری فعالان این صنعت را با چالش‌های گوناگونی مواجه ساخته است. تولید و مصرف تایر به‌طور مداوم در حال افزایش است و نقل و انتقالات در سراسر کشور نیاز به تایرهای با کیفیت و متنوع دارد.

در بازار جهانی، صنعت تایر با رقابت فراوان روبرو است، شرکت‌های بزرگ از کشورهای مختلف در تولید این محصول حضور دارند و تحولات سریع در تکنولوژی تایرها، ایمنی، و کارایی آنها را به‌روز نگه می‌دارد. رقابت بین‌المللی و فشارهای بازار باعث ارتقاء مداوم کیفیت و عملکرد تایرها شده و شرکت‌ها را وادار به نوآوری و توسعه مستمر می‌کند.

همچنین، مسائل محیط زیستی نیز در صنعت تایر به چشم می‌خورد، نگرش به تولید تایرهای سازگار با محیط زیست و کاهش اثرات منفی این صنعت بر محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. این نگرش به سمت استفاده از مواد بازیافت‌پذیر، کاهش مصرف انرژی در فرآیند تولید، و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های محیط‌زیستی توجه زیادی دارد.

با در نظر گرفتن مازاد تقاضای تایر در ایران و همچنین وجود ظرفیت مناسب جهت پوشش بخش عمده‌ای از تقاضای کشور، صنعت تایر در ایران به عنوان یک فرصت مناسب برای رشد و توسعه مطرح می‌شود. خروج از محدودیت‌های قیمت‌گذاری دستوری نه تنها به تایرسازان این امکان را می‌دهد که به عنوان عوامل اصلی در بازار بهره‌وری نقش بپذیرند، بلکه با ارائه محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت، قدرت رقابتی خود را تقویت و سهم بازار خود را بهبود بخشند.

تحلیل بنیادی

شرکت تولیدی ایران تایر به شناسه ملی 10100387143 در سال 1343 به صورت سهامی خاص تأسیس شد و طی 9240 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. این شرکت در سال 1355 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. محصولات شرکت شامل انواع تایر های SUV، رادیال، تجاری بایاس، باری - اتوبوسی بایاس، کشاورزی و راهسازی و معدنی می‌­باشد.

پتایر در سال 1401، 10% از سهم بازار تولیدات تایر در کشور را به خود اختصاص داده است.و با طرح توسعه ای که برای 5 سال آتی دارد می‌توان آینده­ای روشن را برای این تولیدکننده متصور بود. با شنیدن زمزمه‌هایی مبنی بر آزادسازی نرخ تایر می­توان به صورت کلی انتظار رشد سرمایه­‌گذاری شرکت‌ها در خطوط تولید، تحقیق و توسعه و افزایش حاشیه سود را برای این صنعت متصور بود.

با مفروضات در نظر گرفته شده برای سال 1402 انتظار تحقق سود خالص 397 ریالی را به ازای هر سهم داریم. بنابراین نسبت قیمت به سود شرکت با قیمت فعلی در بازار معادل 6.8 واحد است.

این گزارش به‌منظور ارائه اطلاعات عمومی منتشر شده است و تحت هیچ شرایطی به‌عنوان پیشنهاد مستقیم سرمایه‌گذاری جهت خرید و فروش اوراق بهادار ارائه نشده است.


{{model.count}}
به مقاله فوق از 1 تا 5 امتیاز دهید.